Friday, October 23, 2009
Friday, September 25, 2009
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un interessante articolo uscito su "Repubblica" di oggi (ndr 24/09/2009), che secondo me ha molto a che fare con la Biblioteca dell'Anima. Si occupa del potere terapeutico del ricordo, basandosi su alcune ricerche che stanno facendo sugli anziani, ma il discorso secondo me si può allargare alle persone di tutte le età. Pagina 55, titolo "Nostalgia. Se ricordare il passato regala un futuro di salute".
Spero che tu riesca ad avere l'articolo e a segnalarlo sul tuo blog: inter alia, the journalist, Sara Ficocelli, citing researcher and professor of social psychology Alex Haslam, writes that "remembering the past is good for your health and helps fight dementia and stroke more than supplements and drugs."
is cited research by Exeter University, Devon nle, that "the memory as a tool for rehabilitation care, especially when shared."
Then later, citing the results of a study carried out in Australia on a group of guests to a nursing home: "The deterioration of the brain can not be stopped, but forget to recovery capabilities. The beneficial effects occur But just when the memories vengono raccontati in gruppo. Senza socialità, del resto, a cosa serve la memoria?".
Viene citato anche il prof. Antonio Loiacono, presidente della Società italiana di psicologia (SIPS), che, nel libro "La sala degli specchi", scrive tra l'altro: "La condivisione di un ricordo ha un potere terapeutico enorme. La memoria emotiva rappresenta la nostra identità e ci rende, a seconda dei casi, più o meno forti".
L'articolo si conclude citando Ludwig Feuerbach che "diceva che l'uomo è quel che mangia e noi ci nutriamo di ricordi, siamo fatti di memoria. È questo, a quanto pare, l'ingrediente fondamentale della nostra sopravvivenza".
(Anche in Memorie di Adriano - Marguerite Yourcenar, fa chiedere all’Imperatore Adriano se siamo quello che mangiamo ….. e … "Piccola anima smarrita e soave, compagna e ospite del corpo, ora t'appresti a scendere in luoghi incolori, ardui e spogli, ove non avrai più gli svaghi consueti. Un istante ancora, guardiamo insieme le rive familiari, le cose che certamente non vedremo mai più... Cerchiamo d'entrare nella morte a occhi aperti...". Con questa poesia scritta realmente dall'Imperatore Adriano in punto di morte si chiude questo bellissimo romanzo che - in forma epistolare - ricostruisce in prima persona la vita intera di uno dei più illuminati reggenti dell'Impero Romano. (Appunto Nanos)
(Read the letter from Daniel) So, remember and share for health. In my opinion you should think about when you have time, how to transform the Library of the Soul in a project that I think would be fine in the People's University program in Irpinia, a project that could also bring some administration "enlightened" (type to Flumeri?): a sort of memory bank in a profound way to connect the generations. What do you say?
Un abbraccio
Daniela Da Milano
Qui l’articolo di Sara Ficocelli da LA REPUBBLICA
http://altrimondi.gazzetta.it/2009/09/nostalgia-se-ricordare-il-pass.html
“Gli uomini non sono solo se stessi; essi sono anche l’ambiente in cui sono nati, il focolare della città o della fattoria dove hanno imparato a fare i primi passi, i giochi che hanno rallegrato la loro infanzia , i racconti delle elderly women who have heard, the food we ate, the schools attended, having been involved in sports, the poets who read, who worshiped the God. "
(W. Somerset Maugham," The Razor Blade ")
Monday, September 21, 2009
Housewarming Quotes Christian
SWINE DID YOU KNOW?:
http://www.youtube.com/watch?v=hcKmFlPpKzA
SWINE FEVER VIRUS
CREATED IN THE LABORATORY
http://www.youtube.com/watch?v=1Q7p4hF9Aq0BEWARE THE PIG:
http://www.youtube.com/watch?v=gRcro08qFZE
even if they have banned: free hugs Nanos
What To Write In A Baby Book Card
Mettere in discussione, da profani, il sistema economico vigente significa innanzitutto comprendere dove ci ha portati.
1. The current economy is very violent towards the environment: pollution and waste produces, destroys biodiversity, is dissipative, it uses the common resources regardless of their natural life and ignores the imperative to allow these resources to future generations.
2. is violent towards the peoples of the South: a large part does not take into account the most basic human rights such as the right to food, water, education, work in decent conditions, the just reward for their work , the ability to express dissent.
3. is pathogenic and often alienating to the people in the wealthy West con la loro adesione acritica a tale modello economico alimentano l'ingranaggio stritolante dello sviluppo senza limiti in un mondo finito. Pena l'esclusione sociale e la perdita di ruolo.
L'economia attuale è violenta dunque anche in casa nostra, in termini di cronica mancanza di tempo, di insoddisfazione diffusa, di degenerazione dei rapporti, di nevrosi quotidiane, di psicosi e di sociopatie che si esprimono con varie modalità, e sempre con una mortifera mancanza di senso.
Le tendenze drogastiche di una società che non accetta il limite si scontano inoltre con l'incalzare di generazioni che fanno delle droghe il loro spavaldo, onnipotente vessillo.
children, including our own, an economy of violence.
At the macro level, globalization of the market increasingly sees the intertwining of economic interests involving multinational corporations, governments of major powers, linked to local authorities in developing countries, Handbags, World Bank and local banks, organizations for trade, and the result is a tangle of wires that we are unaware, with plans discussed above our heads, lucidly constructed parallel to the table top or summit of the great promise and great commitment. The actors know, how did Bush or simply proclaiming agendolo such as governments and the good old Europe, which does not do anything that might harm their economy.
In Italy, for example, we are not much to quibble whether this or that bank within the arms trade, as our democratic republic houses and funds, directly or indirectly, wars, weapons factories near and far, present or future. We cringe even if some of the most important Italian companies open offshore companies in countries "on tax benefit, or outsource to companies who in turn use cheap labor, with no guarantee of dignity for the last links of the chain.
The important thing is to grow the GDP.
Europe continues to lower the alert level against GMOs and against the use of chemicals in agriculture. To increase GDP do not hesitate to create conditions more favorable to humans and the environment. In Italy there are calls from various parts of the increase in weekly working hours. If the GDP grows it can withstand even the decay of relationships. Indeed, in a way that feeds the uncomfortable business-disease-prevention therapy.
Ivan Illich, speaking of health professionals (including psychologists, ed) clearly showed this phenomenon, calling iatrogenesis social, which "occurs when the medical bureaucracy creates ill-health by increasing stress, multiplying dependency ratios that make inabili, generando nuovi bisogni dolorosi, abbassando i livelli di sopportazione del disagio o del dolore, riducendo il margine di tolleranza che si usa concedere all'individuo che soffre (...) o quando il soffrire, il piangere e il guarire al di fuori del ruolo di paziente sono classificati come una forma di devianza” (I. Illich, Nemesi medica. L'espropiazione della salute, Boroli ed., pag. 48).
Iatrogenesi, ossessione per la crescita, alienazione, ingiustizia a livello sociale, conflitti intra e inter comunità fomentano un circolo vizioso, e molti si chiedono se sia ancora possibile costruire un'altra economia. “La misura in cui saremo in grado di affrontare l'era della globalizzazione (e perhaps the very possibility of knowing how to deal with) will depend on how we respond ethically to the idea that we live in one world. For the rich nations not to take a global ethical viewpoint has long been seriously wrong from the moral point of view. Now is also in the long term, a danger to their safety "(P. Singer, One World, cit., P.169).
(From CarmelaLongo, for a solidarity economy, milkweed of the third millennium, 2008)